Wat kun je als MKB-er met online marketing?

Je weet dat je “iets” met online marketing wilt, maar waar moet je beginnen? Hoe pak je dit als MKB-er aan? En is het iets dat je kunt uitbesteden? Met dit korte artikel helpen we je op weg in de wereld van online marketing!

Online marketing

online marketingOnder online marketing wordt onder meer marketing via Facebook, Google, Ads, SEO, blogposts, YouTube en nieuwsbrieven verstaan. Maar voordat je ook maar één van deze kanalen gaat inzetten is het belangrijk terug te gaan naar de basis. Een online marketing bureau kan je ook helpen bij deze zaken.

Het doel van marketing is dat je in de eerste plaats in het hoofd van de potentiële klant komt, top of mind, daarna dat ze je als bedrijf ook echt leuk gaan vinden, om vervolgens een aankoop bij je te doen. Zorg er dus voor dat je een marketing strategie hebt. Maak deze beknopt, duidelijk en werkbaar. Deze strategie moet ervoor gaan zorgen dat jij je doelen gaat halen, verstop hem dus niet ergens in een kast!

Valkuilen

Wanneer je net begint is het verleidelijk om van alles een beetje te doen. Trap niet in deze valkuil. Kies één of twee kanalen en focus je aandacht hierop. Als dit goed loopt, kun je altijd kanalen toevoegen. De kanalen die je kiest moeten natuurlijk goed passen bij je doelgroep.

Online marketing zou je kunnen uitbesteden, maar omdat het zo dicht op je doelgroep is, weet je vaak zelf het beste wat er speelt. Bedenk dus goed wat je wilt uitbesteden, zoals bijvoorbeeld e-mail marketing, en wat je zelf wilt en kunt blijven doen.

Online marketing is dus vooral een kwestie van doen, met een hele goede solide basis om mee e beginnen. Deze basis zorgt ervoor dat elk online marketing kanaal op de juiste manier ingezet wordt en dat je er optimaal resultaat uit kunt halen.